Nejhodnotnější klub NHL? Legendární Rangers!

Píše David Zlomek 

Renomovaný časopis Forbes každoročně vydává tabulku nejhodnotnějších organizací NHL. Naposledy vyšlo pořadí týmů v prosinci loňského roku. Pořadí kralovali newyorští Rangers. Jak jsou na tom další týmy? A proč jsou první právě Rangers?

New York Rangers měli v prosinci celkovou hodnotu 1,55 miliardy dolarů. První byli už po čtvrté za sebou. Hned za nimi skončilo Toronto (1,45 miliard) a Montreal (1,3 miliardy). Celkově můžeme vidět, že pořadí ovládly kluby z tzv. Original Six. Tedy týmy, které ligu zakládaly a mají velkou tradici. Chicago bylo čtvrté a Boston pátý. Detroit skončil se svou hodnotou 775 milionů až osmý, nicméně svou hodnotu navýšil o jedenáct procent. První desítku doplňují další slavné týmy – Los Angeles, Philadelphia, Vancouver a Washington. Poslední zmiňovaný celek, tedy Capitals, zaznamenal největší narůst, a to 16 %. Důvod? Jejich zisk Stanley Cupu. Takový úspěch pozvedne byznys nejvíce.

A jaká je situace na druhém konci? Nejméně hodnotnými týmy jsou Florida a Arizona. Taky jako dva jediné ztratily na hodnotě, přesněji o tři procenta. Kdo by si je chtěl pořídit, musel by si připravit něco okolo 300 milionů dolarů. Zaměřme se ale nyní na první Rangers. Vždyť Stanley Cup naposledy vyhráli před čtvrt stoletím. Jak to, že stojí skoro 36 miliard korun? New York Rangers jsou totiž pojem. Jsou nedílnou součástí historie hokeje a NHL.

Faktorem je rozhodně město. New York je snad nejznámější město na světě. Důkazem budiž první příčka baseballových New York Yankees v žebříčku od Forbes pro celky MLB. Hlavním důvodem to ale asi nebude, vždyť jejich městští rivalové Islanders a Devils se umístili na 22., respektive 19. místě. Jenže nehrají v MSG – Madison Square Garden. Aréna, která má přívlastek “nejslavnější aréna světa”. Ta byla zrekonstruována a nově otevřena v roce 2013. Jedná se tedy o nový a moderně vybavený stadion, který je umístěný v srdci Manhattanu.  Když se tohle zkombinuje s obrovskou fanouškovskou základnou a postavením Rangers v historickém kontextu, vzniká z toho ono první místo v žebříčku.

Vraťme se ještě na chvíli k fanouškovské základně. To, že mají spoustu příznivců na sociálních sítí je samozřejmostí. Důležitá je však jejich kupní síla. A ta je vskutku velká. I když v týmu v roce 2018 neměli žádnou superhvězdu, jejich suvenýry byly na eshopu fanatics.com nejprodávanější z celé NHL. Příjmy z prodeje dresů se nyní mnohonásobně navýší. Kromě tradičně prodávaného Lundqvista si teď budou fanoušci Rangers pořizovat také dres Panarina, Kakka nebo Trouby. A také budou chodit přímo na stadion. Průměrná cena za lístek je 142 dolarů. Kapacita MSG pak 18 tisíc sedadel. Když k tomu přidáme obrovské příjmy z prodeje permanentek, dojde nám, že jenom příjmy ze vstupného se šplhají k milionům dolarů. To není řeč o útratě za jídlo či pití.

A jak je to s vlastnictvím? Rangers vlastní skupina Madison Square Garden Company. V jejím čele stojí známý James Dolan. Tato skupina se pojmenovala právě po domovské aréně Rangers. Proč? Jednoduše proto, že ji vlastní také. Stejně jako basketbalové Knicks nebo světoznámou Radio City Music Hall.

Co to znamená pro Rangers? V podstatě vůbec nic. Jenom to, že k dispozici mají plno peněz a také to, že se moc nemusí starat o sponzory. Dolan to totiž dělá tak, že sponzorům nabídne reklamní prostory v MSG. Ti tudíž podporují i Rangers, kteří zde sídlí. Jedná se například o automobilky KIA nebo Lexus. Své místo má na stadionu také letecký gigant Delta či bankovní velikán JP Morgan.

Město New York, světoznámá aréna a moře fanoušků. To jsou hlavní důvody, proč Rangers už několikátý rok po sobě dominují žebříčku nejhodnotnějších celků NHL.